Mediteren kun je leren

Mediteren kun je leren

Mediteren? Veel te zweverig. Een beetje stilzitten is niks voor mij. Mijn gedachten blijven razen.

Herken je het bovenstaande bij jezelf? Dan daag ik je graag uit om tóch even verder te lezen als jij graag meer rust wilt. Meditatie biedt namelijk veel voordelen en één daarvan is dat het je hoofd tot rust brengt. MAAR, dat lukt niet in één keer.

Meditatie heeft oefening nodig. Als jij begint met mediteren zul je waarschijnlijk merken dat je gedachten alle kanten op gaan. Dat het vooral heel druk is in je hoofd. En het is dan heel makkelijk om te zeggen dat meditatie voor jou niet werkt. Je geeft dan eigenlijk al op nog voordat je het écht een kans hebt gegeven.

Gedurende de dag zit je hoofd vol met allerlei gedachten. Je denkt echt heel veel op een dag, zowel bewust als onbewust. Je gedachten zijn niet gewend aan tot rust komen. Dus als jij begint met mediteren en je gaat stil zitten dan zul je juist merken dat je allerlei gedachten hebt. Je gedachten moeten leren om stil te worden en dat heeft tijd en aandacht nodig. Dat vergt dus doorzettingsvermogen in het begin, maar als je eenmaal door die leerperiode heen bent, dan zul je ervaren dat het in je hoofd tot rust komt.

Het heeft dus ook helemaal geen zin om – als je begint – gelijk van jezelf te verwachten dat je een kwartier lang stil kunt zitten. Nee, begin gewoon met 2 – 5 minuutjes en bouw het vanaf daar op. Zie het ook als een moment voor jezelf waarbij je even uit de dagelijkse drukte stapt. Je hoeft even niks. Je mag gewoon even zijn in het moment.

Wat helpt, is als je tijdens het mediteren je aandacht naar je ademhaling brengt. Op het moment dat je aandacht bij je ademhaling is, kunnen je gedachten niet ergens anders zijn. Je geest krijgt dus even rust en dat heb je nodig. Tijdens een meditatie ben je aanweizg in het moment, in het nu. Als je merkt dat gedachten toch even afdwalen, ga dan weer terug met je aandacht naar je ademhaling. Ik heb speciaal voor jou een ademhalingsmeditatie opgenomen. Je kunt hem hier gratis aanvragen.

Het mooie van meditatie vind ik dat je het overal kunt doen als je er eenmaal getraind in bent. Je kunt dus overal even een moment van rust voor jezelf creëren en dat is zo fijn! Je kunt het doen als je op het strand bent, maar ook tijdens een wandeling in het bos. Wandelen kan namelijk ook heel meditatief zijn. Ga op zoek naar de juiste manier voor jou. Als je daar hulp bij nodig hebt, stuur me dan gerust een bericht, want ik help je graag op weg.

Lieve groet, Irene

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *