Visualiseren – Zo doe je dat

Visualiseren – zo doe je dat

Visualiseren is een krachtige tool om je te helpen bereiken wat jij wilt. Jouw geest ziet namelijk geen verschil tussen wat echt is en wat je met je gedachten creëert. Gedachten zijn energie en hoe vaker je je richt op bepaalde gedachten, hoe groter die energie wordt. Als je daaraan je verbeeldingskracht en emotie toevoegt, ontstaat er een beeld van wat jij wilt bereiken met daaraan gekoppeld het gevoel dat het jou geeft. Je geeft een concrete vorm aan jouw verlangen. Wanneer je dat beeld regelmatig oproept en daarop focust, wordt er een energie in gang gezet dat jou gaat helpen bij het realiseren ervan.

Het opschrijven van jouw verlangens is de eerste stap, omdat je daarmee de gedachte concreet maakt. Zodra het concreet wordt, kan het voor jou gaan werken. Beschrijf daarbij precies wat het is dat je wilt en het gevoel dat het jou geeft als je het bereikt hebt. Schrijf op een manier alsof je het al hebt.

Probeer vervolgens beelden erbij te creëren. Hoe ziet het eruit? Wat zie je? Wat hoor je? Wat ruik je? Hoe specifieker je het beeld maakt, hoe krachtiger het werkt.

Als je net begint met visualiseren kan het lastig zijn om je te blijven concentreren. Ga dan niks forceren. Frustratie roept namelijk negatieve gevoelens op. Dat werkt alleen maar tegen je. Wat je wilt, zijn positieve gevoelens bij het verlangen dat je hebt. Dus ga niks forceren. Laat het los en pak het later weer op. Hoe vaker je het oefent, hoe beter het gaat lukken.

Door je gedachten te beïnvloeden met visualisatie zullen je acties daarop afgestemd worden. Je onderbewustzijn pikt je gedachten op en stuurt vervolgens je handelingen op zo’n manier dat ze in overeenstemming zijn met je gedachten en dus met wat je wilt bereiken. Met visualiseren alleen ga je je doelen niet bereiken. Je zult ook de nodige acties moeten ondernemen.

Hier volgen nog een paar tips die jou helpen bij het visualiseren van je dromen.

  • Zorg dat je op een rustige plek bent waar je niet wordt gestoord.
  • Een gestresst gevoel blokkeert een goede visualisatie. Zorg daarom dat je eerst ontspant voordat je begint met visualiseren. Dit kan bijvoorbeeld door yoga, meditatie of een ademhalingsoefening.
  • Geloof dat wat je wilt dat je dat al hebt. Hiermee stuur je je gedachten de juiste kant op. Vertrouw er vervolgens op dat het allemaal goed komt.
  • Laat los en laat het universum haar werk doen, MAAR… ga niet achteroverleunen. Blijf werken aan het bereiken van jouw dromen.
  • Maak gebruik van affirmaties. Een affirmatie is een positieve uitspraak die je telkens herhaalt en die daardoor je gedachten en je zelfbeeld beïnvloedt, kortom je onderbewustzijn herprogrammeert. Zeg de affirmatie in tegenwoordige tijd, alsof het nu al zo is. Dus, “ik voel me goed” in plaats van “ik wil me goed voelen”.
  • Maak een dreamboard, moodboard of visionboard. Naast het opschrijven van wat je wilt bereiken helpt ook het maken van zo’n bord bij het concreet en inzichtelijk maken van je verlangens. Door het neer te zetten op een zichtbare plek, word je er ook steeds aan herinnerd waardoor je een positieve focus erop kunt houden.

Welk doel wil jij heel graag bereiken en hoe ga jij om met visualiseren? Deel je het in de reacties? Dat mag natuurlijk ook een foto van je dreamboard zijn.

Lieve groet, Irene

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *